Skivbolagen vs butikerna
Skivbolagen blåser upp sig till strid för att höja sina ersättningsnivåer i de digitala nedladdningsbutikerna.
Ryktena har gått länge och när iTunes Music Store lanserades i Japan var det den första med differentierad prissättning. Warners vd Edgar Bronfman vill att differentierad prissättning, där storsäljare har ett högre pris än annat material:
- Vi vill ha en varierad prissättning och inte en generell höjning. Konsumenterna är beredda att betala mer än 99 cent för vissa låtar och mindre för andra, sade Edgar Bronfman vid en konferens för investerare i New York förra veckan, enligt nyhetsbyrån Reuters.
- Det finns inget annat innehåll som jag känner till som inte har en varierad prissättning.Ny Teknik Itunes behöver vår musik lika mycket som vi behöver Itunes (2005-10-05)
En annan del av skivbolagens kritik är att Apple är de enda som tjänar pengar på iPods. Jag funderar på om de sa samma sak om vinylspelarna på sin tid? Arstechnica har en ganska rolig spin på den frågan:
Actually, Bronfman's strategy sounds kind of cool. I'm thinking Comcast and Earthlink should raise the price of Internet access a few bucks a month and send the dough our way. After all, people wouldn't be going online if there wasn't interesting content to read. You guys wouldn't mind, would you?
Arstechnica Record exec confirms Jobs' comment about "greedy" industry (2005-09-25)
Det var den här diskussionen som ledde fram till att Steve Jobs kallade skivbolagen giriga. Dessutom menar Jobs att skivbolagen redan tjänar mer pengar på nedladdad musik än på fysisk musik, per enhet:
If all the associated manufacturing and marketing costs are taken into consideration, record companies already make more profit selling a song via iTunes than on a CD, explained Jobs. "So if they want to raise the prices it just means they're getting a little greedy."
Forbes Jobs Rails Against 'Greedy' Record Companies (2005-09-20)
I England har dessutom en branschgrupp för managers klagat på ersättningsnivåerna för artisterna själva i iTMS:
According to a report in today's Times newspaper, the Music Managers Forum (MMF), a trade body of artists' representatives, are bemoaning the 4.5p performers make out of every 79p iTunes download. That figure, which translates into a rate of six per cent is half the rate they get from physical singles.
The Register Artists' managers, royalty collectors turn on iTunes (2005-10-03)
Men precis som The Register skriver är det här en fråga för skivbolagen som förhandlar alla såna ersättningsnivåer för sina artister. Vilket, för skivbolagen antagligen endast kan leda tillbaka till den första frågan, det vill säga höjda priser i butikerna.
Wall Street Journal rapporterar dessutom att Apple inte är de enda som är i skivbolagens skottlinje just nu. I förhandlingar inför en prenumerationstjänst från MSN Music har Microsoft avbrutit förhandlingarna med de fyra majorbolagen för att de kräver för höga avgifter:
Microsoft Corp. has broken off licensing negotiations with the four global music companies, raising questions about the Redmond, Wash., software maker's plans to start a subscription-based music service, according to people familiar with the talks.
The development highlights the continuing fragility of the nascent digital-music business. According to the people briefed on the discussions, the negotiations broke down Friday over what Microsoft considered unduly high royalty rates sought by the labels -- a group comprising EMI Group PLC, Warner Music Group Corp., Vivendi Universal's Universal Music Group and Sony BMG, a joint venture of Sony Corp. and Bertelsmann AG.
Wall Street Journal Microsoft Ends Licensing Talks With Music Labels Over Royalties (2005-10-04)
Vet ni vad jag tror? De biter sig i svansen.
Kategori: Nedladdningsmarknaden
Kommentarer
I Sverige har vi ju kassettskatten på iPod...
Kommenterat av: Patrik H. den 2005-10-05 kl. 23.32 #
Just det. Det var det jag skulle lägga till. Höll på att kolla upp kassettskatten i fler länder, för den finns har jag för mig.
Kommenterat av: Kal Ström den 2005-10-06 kl. 00.20 #
Det roliga är ju också att själva företeelsen att ta ett högre pris på nya låtar är ytterligare ett exempel på svansens betydelse.
Om man bortser från Niceprice-borden (som förvisso börjar bli rätt stora) så är det ju just gamla skivor i A-Ö-ställen som kostar skjortan, pga av den låga lageromsättningshastigheten naturligtvis. Samma sak i bokbranschen.
Det skulle vara kul att veta hur motsvarande prissättning ser ut på CD, dvs får butikerna betala mer för att fylla upp med tidiga Prince-plattor än för den senaste med Black Eyed Peas.
Kommenterat av: Hans Eric Melin den 2005-10-06 kl. 10.09 #
Kommentera