k-märkt

Playful Interaction Design

Postat: 2007-06-15 kl. 14.49

Dan Saffer, Adaptive Path

Lek är något som är ganska undervärderat, men lek är hur vi lär oss och hur vi upptäcker nya saker. – Det gör alla däggdjur.

Där utmaning och kunskap möts kommer vi till ett tillstånd av flow.

Det vi oftast bygger är ett spel, inte en leksak. (Google är en leksak, för du använder det för att göra något annat. Word är ett spel, för du använder det för att göra något.)

Ett spel (game) är ett system.

Stephen Sniderman: In an important sense, all rule ...

Alla spel måste ha ett mål. De är icke-linjära. Ett spel har regler.

Regler gör aktiviteter möjliga.

Mechanics create dynamics which create aesthetics. Användare går från mechanics till aesthetics. Vi designar oftast från samma håll (business constraints, mm). Speldesigners börjar från aesthetics (vilken känsla vill jag skapa, vad behöver jag för att göra det och sist hur gör jag det).

Structure your products so that the aesthetics

Keeps the four types of players in mind and adjust your game accordingly
Remember that the product is part of a larger system and design

Bloggar om: , , From Business to Buttons,

Kommentarer

Kommentera


(visas aldrig på sajten men måste anges)


Kom ihåg mig?

(du får använda html-kod)