k-märkt

Interaction experience

Postat: 2007-06-15 kl. 17.58

Jonas Löwgren, Malmö högskola

Experiential qualities (Use qualities).

Examples of qualities: surprise, ambiguity, parafunctionality / anticipation, playability, seductivity, relevance, usefulness / immersion, fluency, control/autonomy, pliability / identity, flexibility, personal connectedness, social actability / efficiency, transparency, elegancy

Pliability (formbarhet)

Formbarhet är en känsla av att forma någonting med sina fingrar. Det är taktilt. Du engageras i en feedbackloop som drar in användaren i datat. Om en applikation kan göra det har den en hög halt av formbarhet.

The sense of shaping something with your fingers. It's tactile. You're engaged in a closed loop of feedback that draws you into the data. If you have an application that does that you have an application with a high degree of pliability.

Fluency (flöde)

Ett lugnare, mjukare interaktion med digitala ting. Till exempel en lampa som byter färg efter värdet på aktiemarknaden, en telefon där användaren kan kommunicera med uppringaren utan att behöva avbryta ett möte, en skärm som mäter innehållet i inboxen och andra data. Alltså teknik som kan tas in utan att den tar all ens uppmärksamhet.

Bloggar om: , , , ,

Kommentarer

Kommentera


(visas aldrig på sajten men måste anges)


Kom ihåg mig?

(du får använda html-kod)