EMI experimenterar drm-fritt
Som ett test släppte Epic/Sony BMG en singel med Jessica Simpson i drm-fritt mp3-format, i somras, på Yahoo! Music.
I november började EMI experimentera med drm-fri försäljning när de la ut förhandsförsäljning av Lily Allens Littlest Things i mp3-format innan singeln fanns tillgänglig för försäljning i någon butik.
Nu har de lagt ut både Norah Jones nya singel (från Blue Note som är en etikett under EMI) och (kristna rockbandet) Relient Ks Must Have Done Something Right till försäljning på Yahoo! Music. Ett av skälen till varför bolagen blivit intresserade av att sälja musik drm-fritt är att bryta den hegemoni som Apple har på nedladdningmarknaden för musik. Idag måste konsumenten välja om de vill köpa musiken till en Windows Media-spelare eller till en iPod:
The releases come as some high-tech and music-industry executives are becoming increasingly concerned about Apple's growing clout in the music business. Only online music files purchased from iTunes, ripped from users' own CDs or downloaded from pirate services can be played on the popular iPod. Copy-protected songs purchased from Yahoo and other legitimate sources don't work on it. By selling music in the MP3 format without copy-protection software, Yahoo can offer music that works easily on iPods.
[...]
But music companies have grown increasingly troubled by Apple's unwillingness to allow music it sells to play on devices from other manufacturers, or to allow music sold on other mainstream sites to work with the market-leading iPod. Music companies worry that those hurdles are holding back legitimate sales of music on the Internet. For instance, cellphone companies this season are rolling out numerous handsets that can play music, but most of them won't play songs purchased from iTunes, cutting off a potentially major new market.
[...]
His reasoning: Antipiracy software on music isn't helping the industry because the same music is already available without copy protection on CDs and through Internet file-sharing programs. What's more, many consumers don't like the limitations that copy protection imposes on how and on which devices they can listen to their music. If DRM benefits anyone, Mr. Goldberg argued, it's technology companies like Apple, because it makes it trickier for consumers that have made hefty purchases of digital music through iTunes to switch to non-Apple music devices in the future.
Wallstreet Journal In a Turnabout, Record Industry Releases MP3s (2006-12-06)
Uppdatering (21.24)
Jag börjar komma ikapp mina rss-flöden och hittar därför en annan artikel i sammanhanget. Nicholas Carr skrev om nyheten för några dagar sedan:
But won't selling songs as unprotected MP3s lead to rampant illegal copying? No. Because there's already rampant illegal copying. Most unauthorized copying is done either through online file-sharing networks or by burning CDs for friends. DRM schemes have little effect on either of those.
Rough Type Curtains for music DRM? (2006-12-06)
Han konstaterar att drm snarare är ett sätt att kontrollera affärsmodellen för att sälja musik online, snarare än att hindre upphovsrättsbrott och därmed är det enda sättet att bryta Apples monopol att sälja musik som kan användas av alla spelare.
Kategori: Musik, Nedladdningsmarknaden
Kommentarer
Det intressanta, och ironiska, i sammanhanget att DRM-skyddet hos iTMS i mångt och mycket ju var ett krav från skivbolagen, i synnerhet de fyra stora. Något som, precis som kopieringsskydden på cd-skivor, i princip bara straffar den som gjort rätt för sig och betalat för musiken. De som inte vill betala hittar alltid sätt. I synnerhet som album idag finns tillgängliga olagligt ibland flera månader innan de släpps. Knappast laglydiga konsumenter som med andra ord kan sägas stå för det huvudsakliga spridandet.
Fint som sagt var att se att skivbolagen börjar släppa pengaslösandet på det kopieringsskyddskrig som de aldrig kan vinna till förmån för smidiga lösningar för konsumenter att göra rätt för sig. Fast samtidigt kommer väl en ny front, med gamla argument och metoder, att öppnas av skivbolagen gentemot musik i mobiltelefoner och möjligheten till spridning den vägen. Fint där.
Frågan är hur mycket pengar som skulle kunna plöjas ner i teknikutveckling om storbolagen fockade 1) konsulterna som är specialanställda för att ta fram nya och säkra [sic!] kopieringsskydd, 2) alla advokater som har som enda uppgift att jaga privatpersoner som delar ut tre skivor med Celine Dion och samt 3) skar ner på pengarna som pumpas in i antipiratbyråliknande projekt.
Kommenterat av: Ola Andersson den 2006-12-12 kl. 12.26 #
Kommentera