k-märkt

TP-fråga

Postat: 2007-01-05 kl. 23.42

Vem uttalade orden "Kiss me Hardy" precis innan han dog och fick sin kropp balsamerad i konjak innan han begravdes i St Paul's i en marmorsarkofag?
Horatio Nelson
Trivial Pursuit Genus-upplaga: 110 (2000)

Vi spelar TP och den här frågan dyker upp. Det känns som det finns mycket mer att ta reda på här.

Vem är Hardy? Konjak? Marmorsarkofag? Horatio Nelson? Vi anar hjältemod.

Uppdatering (2007-01-08)

It is a common misconception that Nelson's last words were, "Kiss me, Hardy", spoken to the captain of HMS Victory, Thomas Hardy. Nelson did, in fact, say these words to Hardy a short time before his death, but they were not his last words as Hardy was not present at his death, having been called back on deck. Some have speculated that Nelson actually said "Kismet, Hardy", but this is unlikely, since the word kismet did not enter the English language until much later, although he may have heard the word used by a Turk.

Horatio Nelson är såklart Lord Nelson, Hardy är Thomas Masterman Hardy (men det var då inte hans sista ord, de var istället Drink, drink. Fan, fan. Rub, rub. eller det tråkigare Thank God I have done my duty.), Lord Nelsons kropp konserverades i en tunna konjak när hans båt Victory bogserades från slaget vid Gibraltar (därav uttrycket tapping the general) för att inte liket skulle ruttna innan han kunde få en ordentlig begravning.

2588: "Halo Graphic Novel"

Postat: 2006-10-02 kl. 23.38

Titel: Halo Graphic Novel
Författare: Lee Hamock, Simon Bisley, Jay Faerber, Ed Lee, Andrew Robinson, Brett Lewis, Jean "Moebius" Giraud och Tsutomu Nihei
ISBN: 0785123725
Förlag: Marvel
Utgiven: 2006
Format: Inbunden
Utläst (var, datum): 2006-08-26, Slottsgatan
BKTJD: 2588
Köpt: Bokus
Köp: Adlibris / Bokus / amazon.co.uk

I min värld har Bungie knappt gjort något alls fel sedan de släppte Marathon. Från Marathon till Myth till Halo har de bara gjort bra saker (OK, Oni är en bättre idé än vad det är ett bra spel, men det var Bungie West som utvecklade också.)

Jag funderade på om de slutligen fått storhetsvansinne när de kom fram till att de skulle göra en film av Halo och att Peter Jacksons bolag skulle producera den. Men eftersom de ju är inkapabla att göra fel så slutade jag oroa mig.

Och av samma skäl köpte jag Halo Graphic Novel, en inbunden novellsamling av fyra historier från Halo-universumet. Och den är en stor besvikelse. Den största novellen, The Last Voyage of the Infinite Succor av Lee Hammock och Simon Bisley, är allra sämst. Ful och trist story. Den bästa är den utan ord av Tsutomu Nikei. Snyggast och bäst.

Vilket naturligtvis får mig att tvivla på Halo-filmen också. Den kanske blir lika dålig som den där läskiga proggrocklåten i Halo 2. Eller lika dåligt som att inte erbjuda ett flöde till sitt podradioprogram. (OK, de har gjort dåliga saker förr då.).

Bonofied Merc

Postat: 2006-07-11 kl. 09.40

Rockmiljardären Bono i U2 har blivit hatobjekt för tunga kändisdebattörer i USA.
Han har investerat i ett våldsamt dataspel som får debattörerna att se rött.

Expressen Bono hatad efter våldssatsning (2006-07-11)

Expressen får ju ta och skriva ut vilket spel det gäller så man slipper göra egen research:

Mercenaries 2: World in Flames™ is an explosive open-world action game set in a massive, highly reactive, war-torn world. A power-hungry tyrant messes with Venezuela's oil supply, sparking an invasion that turns the country into a warzone.

But for you, international crisis is all upside: You are a mercenary, and you profit from chaos. Mercenaries 2™ features a slew of potential clients, all willing to pay you to do their dirty work. Dirty deeds, done for exorbitant fees. These are world powers with deep pockets, deep grudges, and enough arms and ammo to start World War III. This is your kind of environment.

Mercenaries 2: World in Flames™ Game (2006)

Spelet utvecklas av Bioware/Pandemic Studios som är delvis finansierade av Bonos riskkapitalbolag Elevation Partners. Spelet utvecklas till PlayStation 3 och blev utnämnd till Runner up i kategorin Bästa spel för PS3 på E3, av IGN, härom sistens.

Om Expressens Micke Ölander orkat göra egen research så hade han ju passat på att göra en egen vinkel på att en av protagonisterna i spelet är svenske före detta fjälljägaren Mattias Nilsson från Arvidsjaur:

Mattias is a prodigiously gifted mercenary who makes his way in the world solving other people's problems with the skillful application of force. He knows not to ask too many questions, and lives by one guiding principle: "everybody pays".

Between jobs he parties as hard as he fights, and his life is a continuous cycle of filling then emptying his bank account - spending it on booze, gambling, and guns. Addicted to Swedish death metal and salted licorice, Mattias has a black sense of humor that shades into sadism.

Born and raised in the sub-Arctic north of Sweden by tough and salty Swedish hillbillies. Was a juvenile delinquent, and rarely attended school, preferring to hunt elk and ignite firecrackers.

Mercenaries 2: World in Flames™ The Mercenaries: Mattias Nilsson (2006)

Originaluppslaget kommer från början från en pr-kampanj som arbetar mot amerikansk inblandning i Venezuela. I pressmeddelandet uttalar sig spelmakarna om varför Venezuela valdes ut som spelplats:

Although Bono remains silent on the matter and Pandemic insists that "Mercenaries 2: World in Flames" is "a work of fictional entertainment" and "Venezuela was chosen for the setting of Mercenaries 2 (because it) is a fascinating and colorful country full of wonderful architecture, geography and culture[.]"

Venezuela Solidarity Network U2's Bono Backs Videogame with Venezuela Invasion Theme (2006-07-07)

Det är väl inte bara jag som tänker på Joker va?

I wanted to see exotic Vietnam... the crown jewel of Southeast Asia. I wanted to meet interesting and stimulating people of an ancient culture... and kill them.

The Kents

Postat: 2006-01-18 kl. 11.50

Ett väldigt märkligt citat:

Bara popgruppen Kent är i närheten av att ha en sådan dedikerad publik som The Sims. Bara i Sverige finns det 400 000 registrerade medlemmar på spelets svenska community. Noterbart i denna manliga värld är att 60% av dem är kvinnor.

Sammanhanget är att fansen är med och utformar idéer för nya expansioner för The Sims. Innebär det att fansen har valt barnkörerna på The hjärta & smärta ep?

Coolt påskägg i Mint

Postat: 2005-10-29 kl. 14.35

Det finns ett påskägg i Mint som efter ledtråden på Peppermint Tea borde kunna listas ut av gamla spelare:

Mint up to v1.14 has a hidden easter egg. I’ll give you a little while to try and work it out.. I did just give you a big hint!!

Peppermint Tea Up, Up, Down, Down, Mints Easter Egg (2005-10-28)

Jag hade ingen aning om att det ens fungerade att fånga sånt med Javascript. Galet fränt. Jag vill också!

Om du har Mint och vill pröva men ändå känner dig lite förvirrad kan jag tipsa om att det finns ett band som heter som fusket.

Konstgjord får en ny innebörd

Postat: 2005-08-14 kl. 21.32

In any case, Kramer said, after discovering the duping bug on a Station Exchange-enabled server, the company's customer service team quickly shut down the auctions to stop the sale of the artificially created platinum. Once the team identified the hackers, it immediately shut down their accounts. Sony does not disclose the names of its players.

C|Net News Hackers slam 'Everquest II' economy (2005-08-11)

Det vi säger här är alltså att de konstgjorda konstgjorda ämnet är inte OK. Men det konstgjorda är OK. OK?

Technoratietiketter: , , ,

Sony startar egen handel med virtuella varor i Everquest

Postat: 2005-05-04 kl. 19.24

IGE och mySuperSales.com har länge sålt virtuella varor på ett organiserat sätt i populära MMORPG-spel. Länge har spelmakarna gjort vad de kunnat för att stoppa handeln, som oftast är ett brott mot spelens användaröverenskommelse.

Nu byter Sony sida och börjar köpa och sälja själva:

Now Sony Online Entertainment is finally not so much endorsing the practice (it's always known it was there) as cashing in on it, with something called the Station Exchange, an official auction site for Sony games.

The site is scheduled for launch in late June and it will be the official and secure way for EverQuest and similar subscribers to buy and sell the rights to use characters, items and coin in a player-to-player auction setting.

Dels vill de naturligtvis ha en del av kakan. Marknaden beräknas vara så stor som mellan $100-800 miljoner redan nu. Idag får inte spelmakarna någonting av den handeln.

Själva säger Sony att de gör ett insteg på marknaden för att kontrollera problemen som uppstår med den svarta handeln:

Insiders tell us that the real reason for Sony offering this service is to cut down on the 40 per cent plus of customer service calls that take up most of the helpdesk time on the subject of "scammed" character sales, where someone has pretended to sell a character and has just taken the money and not delivered or delivered less than was promised.

The Register Sony Everquest games exchange reviled (2005-05-04)

Sony ska bara använda marknaden till vissa av världarna i Everquest II, inte generellt i hela världen, vilket ju kan vara en väg att gå för att både tillfredställa de som tycker det är en styggelse och de som vill köpa och sälja:

Right now Sony is saying that it will not artificially create any characters for resale, but they have raised the suspicions of many players that they won't be able to tell if a character has been created by Sony or built up by a player, and that the purity of the game is altered by novices coming in at such an advanced and powerful state of play.

Ibid

Sista ryktet jag hörde om IGE var att de hade bestämt sig för att börja köpa upp spelbolag om de inte släppte in dem i spelen på ett kontrollerat sätt. I just Sonys och Everquests fall är det väl ingen risk, men det är en intressant strategi för dem. Särskilt som det finns lite svenskintresse i IGE med AW från E-man som arbetar som IT-chef för IGE.

Playstation Portable iPod-killer™

Postat: 2005-01-27 kl. 09.49

Nu har det uppenbarligen blivit dags att utmana iTunes Music Store. Sony meddelar att företagets egen digitala musikaffär är på gång, Nedladdningstjänsten kommer att lanseras under Playstations varumärke, och idén är på sikt att sälja musik I ett första skede kommer dock Sony att fokusera på sina till Playstation Portable-kunder, och erbjuda dem gratis spelnedladdningar och annat innehåll som ett led i marknadsföringen. Sony vill nämligen att PSP ska vara ett alternativ till Apples iPod.

PSP kommer med största sannolikhet bli den konkurrent som verkligen tävlar med iPod:en. Sony har länge gjort fantastiska produkter, även om de misslyckades med mp3-spelarmarknaden. Besluten som togs där brydde sig för lite om sina kunder och för mycket om sitt bolag. Men nu verkar de faktiskt ha tänkt om och tänkt rätt. De har dessutom samma coolhetskänsla, och väcker samma ha-begär. Deras fankrets är kanske inte lika fanatisk som Apples, men ...

Faran de måste leva med är ju bara om de urvattnar PSP:n för mycket. Fokuset som iPod:en haft har varit bra för Apple. Det är en musikspelare. Punkt. Du kan göra mer saker med den om du vill, men first and fore most är det en musikspelare. Jag tror PSP:n måste vara en spelmaskin som man kan göra andra saker med. Men främst en spelmaskin. Om de inte lyckas göra den delen helt rätt kommer ingen annan del heller duga.

Hit me

Postat: 2004-05-04 kl. 13.21

The structure of the missions may have changed, the way to approach the objectives and the resources available to you may have changed, but you're still going after the same targets of old in the same locales of old. Whether it makes or breaks the game, I leave that up to you. It didn't bother me ... /

Spelbranschen vill gärna kliva in på andra domäner, bli betraktad som seriös och samtidigt bli bedömd seriöst. Men då måste också spelkritiken upp på en helt annan nivå. Det går inte längre att acceptera vad som helst.

Hitman är inte en bra spelserie. 3D-modellen är pinsam och storyn är usel. Spelare försöker ibland jämföra spelbranschen med film, men hur skulle en film någonsin komma undan med så usel och ihålig story som Hitman-spelens?

Kontroll har ju åtminstone börjat tänka rätt, det är inte bara barn som spelar. Man behöver inte vända sig till barn. Höj blicken. Höj språket. Tonårsgruppen följer med ändå, att tro något annat är att håna dem. Och framför allt, höj kraven. Kontroll har ju andra problem, som att de inte riktigt klarar av att hantera sitt upplägg, men de får ett extraliv för att de försöker.

Jag borde ha mer tid, då skulle jag visa dem.

PlayStationBoy

Postat: 2003-05-14 kl. 19.51

"To celebrate the tenth anniversary of the PlayStation's launch, we're bringing out a special new baby for the family. We will be launching a new handheld entertainment platform"
(Wired: Sony Annouces Handheld PlayStation Device)

En bärbar maskin med samma kraft som original-PlayStation, med specialutvecklade skivor. Tja, varför inte. Synd om Nintendo, det var väl den enda marknaden de dominerade ohotade.

GTA: Sin City?

Postat: 2003-04-02 kl. 11.21

I've been a fan of Rockstar since the first Grand Theft Auto game. It was clear to me that they have the right attitude, and with Grand Theft Auto 3 they created a modern crime masterpiece. I felt honored when they approached me to collaborate on Grand Theft Auto: Sin City, and I am positive that fans of comics and games alike will agree that this is a match made in heaven.
(Shacknews: GTA: Sin City Announced)

Diskussionen efteråt säger att det är ett 1 april-skämt. Men IGN hävdade redan i december att det var på gång.

Det låter ju så jävla utmärkt.

Coincidence. Lånade massor av Frank Miller av BH för ett par veckor sedan och köpte GTA: Vice City igår.